Slaapproblemen

Wat zijn slaapproblemen? Wat is slapeloosheid

slaapproblemen Niet iedereen slaapt evenveel en even gemakkelijk en veel mensen slapen kortweg slecht. Sommige mensen hebben aan zes uur slaap genoeg om goed uitgerust te zijn, anderen hebben tien uur slaap per nacht nodig. Vrijwel iedereen slaapt weleens moeilijk en dat is overdag dan wel te merken. Vaak treden er concentratieproblemen op en gaat dit gepaard met hoofdpijn en natuurlijk vermoeidheid.

Dit komt doordat in de slaap de hersenen en het lichaam hersteld en verwerking plaatsvindt van alle activiteiten die overdag plaats gevonden hebben. Het lichaam hersteld de spieren en in de hersenen wordt alle informatie verwerkt. Slapen is een ritme, er zijn een aantal slaapstadia en in de nacht doorloop je al deze stadia. Je merkt dit zelf doordat je van indutten naar diepe slaap gaat, dromen en weer richting ontwaking gaat in de ochtend. Bij slapeloosheid of slaapproblemen worden de stadia niet volledig afgerond waardoor in de hersenen geen goede verwerking plaats kan vinden.

Medisch gezien spreken we pas van een slaapprobleem of slapeloosheid als je langdurig slecht slaapt en je overdag moe, prikkelbaar of slaperig voelt. Dagelijkse bezigheden lukken dan niet goed en concentreren is moeilijk.

Oorzaak van slaapproblemen

Er zijn verschillende oorzaken van slaapproblemen. Soms is de oorzaak overduidelijk: lawaai bij de buren, een snurkende bedgenoot of lichamelijke klachten zoals pijn, benauwdheid of jeuk. s Ook te laat eten in de avond kan een slaapprobleem veroorzaken. Daarnaast kan drinken van koffie ook voor slapeloosheid zorgen. Het is daarom belangrijk om te ontspannen voordat je gaat slapen en geen activiteiten zoals sporten of intensief werken uit te voeren.

Werken in ploegendiensten en verre vliegreizen veroorzaken vaak slaapproblemen, omdat het dag- en nachtritme verstoord wordt. Als je de ene dag laat en de andere dag vroeg naar bed gaat, doorkruis je dat ritme eveneens. 's Morgens uitslapen vergroot de kans dat u de volgende nacht slecht slaapt. Ook leeftijd speelt een rol: op latere leeftijd neemt de behoefte aan slaap vaak af.

Spannende gebeurtenissen kunnen ook zorgen voor slaapproblemen bijvoorbeeld als je de volgende dag een belangrijke vergadering of presentatie hebt. Maar ook gebeurtenissen die al plaats gevonden hebben kunnen zorgen voor adrenaline waardoor slapeloosheid ontstaat.

Emotionele gebeurtenissen, zoals het overlijden van een naaste of een conflict op het werk, hebben soms een slechte nachtrust tot gevolg. Ook spanningen die met iets prettigs te maken hebben, kunnen de slaap verstoren; bijvoorbeeld een naderende vakantie. Slecht slapen rond een emotionele of spannende gebeurtenis is normaal, maar soms blijven de slaapproblemen bestaan nadat de spanning verdwenen is. Dat kan komen doordat er angst is ontstaan om wr niet in slaap te vallen. Hierover piekeren vergroot de kans op slapeloosheid of slaapproblemen.

Soms is de oorzaak van slaapproblemen niet duidelijk. Mensen die wekenlang slecht slapen, herinneren zich vaak niet waardoor het begon. Sommige mensen hebben van jongs af aan periodes van slecht slapen, zonder duidelijke reden.

Behandeling slaapproblemen/slapelooshei

De meest voor de hand liggende oplossing voor slaapproblemen is slaapmedicatie. Slaapmedicatie wordt over het algemeen echter wel afgeraden. De voordelen zijn niet erg groot en zeker niet ten opzichte van de nadelen en bijwerkingen. Daarnaast went het lichaam snel aan de werkzame stof in de medicatie waardoor verslaving en vergroten van de dosering vaak een gevolg is.

De beste behandeling voor slaapproblemen zijn ritme en regelmaat. Zorg dat je op vaste tijden aan je nachtrust komt en probeer dit consistent vol te houden. Daarnaast is het beperken van eten voordat je gaat slapen belangrijk en geen cafene of koffie drinken. Probeer goed te ontspannen en tot rust te komen voordat je gaat slapen, dit kan bijvoorbeeld door naar rustige muziek te luisteren. Bewegen en sporten voor het slapen kan ook helpen tegen slapeloosheid of slaapproblemen, hierdoor wordt het lichaam vermoeid en komt het gemakkelijker in rust. Probeer niet direct na het bewegen of sporten te gaan slapen, maar minimaal een half uur later. Het lichaam kan anders door teveel adrenaline nog niet in slaap komen.

Ontspanning, in welke vorm dan ook helpt ook tegen slaapproblemen of slapeloosheid. Hier zijn speciale oefeningen voor zoals yoga methoden of ontspanningsmuziek.

Ook zijn er natuurlijke en homeopathische slaapmiddelen te verkrijgen bij apotheek of drogist, deze zijn niet schadelijk en hebben geen bijwerkingen, het effect is verschillend per persoon.

Indien de slaapproblemen echt tot slecht functioneren en vermoeidheid overdag blijft leiden, maak dan een afspraak met de huisarts.